Pyramida Průhonice radí: Čtyři nezbytné asistenční systémy ve výbavě současných a budoucích automobilů
Stále více automobilů nabízí komfortní, informační a zábavní systémy, od ergonomických sedadel až po displej na středové konzole v úrovni očí, které vylepšují zážitky z jízdy. Existuje však také řada na první pohled neviditelných prvků, jejichž význam roste. Jedná se o vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). Automatické asistenční funkce usnadňují řešení každodenních situací v silničním provozu, a zvyšují tak bezpečnost. Jejich přínosy ocení řidiči nového modelu SEAT Ateca 2020, který je i díky těmto vylepšením jedním z nejbezpečnějších vozidel ve svém segmentu. Podle zprávy Evropské komise může využívání asistenčních systémů zachránit v období od roku 2020 do roku 2030 více než 10 500 životů.
Bezpečnost za volantem. Podle zprávy ERSO (European Road Safety Observatory) o bezpečnosti silničního provozu v Evropě z roku 2018 překračuje 40 % až 60 % řidičů v Evropské unii rychlostní limity. Přitom je prokázáno, že mírným snížením rychlosti jízdy se zmenší vážnost dopravních nehod. Vzhledem k tomu, že většina nehod je způsobena lidským faktorem, mohou být i drobnosti, například schopnost předvídat zpomalení vozidla vpředu, významným příspěvkem ke zlepšení situace. Asistenční systémy jsou proto zásadním nástrojem pro zvyšování bezpečnosti.
Bezstarostná jízda. Pro bezpečnou jízdu je nezbytné přizpůsobit rychlost jízdy stavu vozovky a dopravní situaci. A právě to usnadňuje Travel Assist ve výbavě nového modelu Ateca. Řidič může tuto funkci aktivovat stisknutím tlačítka. Systém udržuje vůz v jízdním pruhu zásahy do řízení, udržuje nastavenou rychlost jízdy i bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. V kombinaci s předvídavým adaptivním tempomatem ACC předvídá průběh trasy a na základě rozpoznaných dopravních značek upravuje rychlost jízdy.
„Tento systém poskytuje mimořádný komfort, protože pomáhá s řízením vozu ve vysokých rychlostech a udržuje jej přitom ve svém jízdním pruhu,“ zdůrazňuje Marc Seguer, vedoucí oddělení systémů ADAS ve společnosti SEAT. Řidič však i nadále musí z důvodu bezpečnosti a souladu s legislativou nepřetržitě systém kontrolovat, sledovat silniční provoz a mít obě ruce na volantu.
Dům na kolech. V Evropě roste obliba obytných přívěsů. Podle sdružení ECF (European Caravan Federation) bylo například v Německu v roce 2019 registrováno 26 941 nových obytných přívěsů, a růstový trend pokračuje i v roce 2020. V červnu vykázal německý trh 3572 nových registrací, což představuje meziroční nárůst o 20 %. Johannes Fleck, vedoucí oddělení produktu, plánování a strategie německého dovozce SEAT, uvádí, že „řidiči ve stále větších počtech objevují možnosti, které nabízejí obytné přívěsy, a SEAT Ateca je ideálním tažným vozidlem pro velké přívěsy. Jízda se soupravou ovšem vyžaduje hodně zkušeností a značné dovednosti, především při couvání. Pokud otočíme volantem doleva, obytný přívěs pojede opačným směrem“. Systém Trailer Assist ve výbavě modelu Ateca 2020 nabízí v těchto případech pomoc ve třech snadných krocích. Řidič musí jen zařadit zpětný chod, stisknout tlačítko parkovacího asistenta a ovládacím prvkem pro nastavení polohy zrcátek udávat požadovaný směr jízdy. Celý manévr může kontrolovat na displeji zadní kamery.
Prevence nehod. Únava za volantem může být osudná. Nový SEAT Ateca je vybaven asistentem pro stav nouze, aby k těmto situacím nedocházelo. Pokud Emergency Assist zjistí, že řidič po několik sekund neovládá volant, aktivuje nejprve zvuková a vizuální upozornění. Zůstane-li tento krok bez odezvy, dojde ke krátkému přibrzdění. Jestliže řidič ani v tomto případě nereaguje, zapne asistent ukazatele směru a zpomalí vůz až do úplného zastavení v příslušném jízdním pruhu. „Stále více asistenčních systémů je zapotřebí nejen k upozorňování řidičů na nebezpečné situace, ale také k aktivnímu převzetí kontroly nad vozidlem, aby kompenzovaly jakékoli neobvyklé chování řidiče za volantem,“ říká Mario Arnaldo Fernández, předseda sdružení evropských motoristů AEA (Automovilistas Europeos Asociados).
Ochrana před kolizí. V případě, že nelze hrozící nehodu odvrátit, je nejdůležitějším úkolem zajistit maximální ochranu cestujících ve vozidle. Z toho důvodu vznikl pro nový model Ateca přednárazový asistent, Pre-crash Assist. Hrozí-li riziko kolize, systémy vozidla spolupracují a připraví vozidlo na případný náraz: „Systém aktivuje nouzová světla, přitáhne bezpečnostní pásy a uzavře okna, aby minimalizoval následky nehody,“ vysvětluje Seguer.
Bude budoucnost patřit autonomním automobilům? Uvedené asistenční systémy pokládají základy pro budoucí autonomní jízdu. V současnosti se zaměřují na splnění požadavků řidiče: „Snažíme se řidiči poskytovat maximální asistenci v rámci celého procesu řízení od okamžiku, kdy nastoupí do vozu, až do chvíle, kdy z vozu vystoupí,“ říká Seguer. V budoucnosti pravděpodobně nebudou muset řidiči vůbec věnovat pozornost řízení, a dokonce ani nebudou muset být ve voze. Vůz bude sám sobě řidičem. „Je jasné, že řidiči dělají chyby, které dokáže vyspělá technika minimalizovat, takže vývoj směrem k autonomnímu automobilu je nezastavitelný,“ dodává nakonec Seguer.