Jak vzniká design 100% elektrického koncepčního vozu CUPRA? Ukážeme vám to
Elektromobily jsou již neoddělitelnou součástí automobilového průmyslu. S jejich příchodem jsou spojeny změny v celém procesu vývoje a výroby automobilu, počínaje designem. Jaké prvky jsou eliminovány? Jak lze designem prodloužit dojezd? Odpovědi nám dává design nového koncepčního vozu CUPRA Tavascan, elektricky poháněného SUV ve stylu kupé.
"Při navrhování designu elektromobilu je největší výzvou jeho aerodynamika," vysvětluje Alberto Torrecillas, designér exteriérů pro modely značky CUPRA. Proto je karoserie koncepčního vozu samozřejmě vybavena aerodynamickými spoilery a dalšími prvky. "Všechno je záměrně tvarováno tak, aby vozidlo mělo duši. Není na něm nic, co by vypadalo jako vyrobené strojem. Jeho karosářské detaily zaujmou jako velké svaly, které definují siluetu SUV ve stylu kupé značky CUPRA." Výsledkem je nižší aerodynamický odpor vzduchu a prodloužený dojezd.
Baterie nepřekáží
Elektromobily jsou vybaveny novým prvkem, který je zásadní pro jejich provozuschopnost - sadou akumulátorů. Designéři musejí pro ni najít vhodné místo. U studie Tavascan je umístěna ve spodní části vozidla. Vzhledem k hmotnosti akumulátorů se pro designéry stává prioritou práce s lehkými materiály. Snižování hmotnosti se v přímé úměře promítá do prodlužování dojezdu. V této oblasti hrají zásadní roli také kola. Ta mají v případě koncepčního vozu Tavascan průměr ráfku 22 palců. Měděné prvky a kryty kol jsou doplněny díly z uhlíkového kompozitu, které pomáhají usměrňovat proudící vzduch a chladit brzdy.
Pokud bychom měli určit jednu věc, která definuje vzhled nových elektromobilů, pak je to přední partie, jež postrádá obvyklou masku chladiče, známou z automobilů, poháněných spalovacími motory. Koncept přídě je zcela nový. Je navržen s velkými, funkčními otvory pro přívod vzduchu. Dva z těchto otvorů umocňují šířku přídě. Jejich úkolem je přivádět vzduch kanály ke kapotě, z níž proudí ven. Také záď ztratila jeden z nejvíce charakteristických prvků, jimiž se vyznačují automobily se spalovacími motory - koncovky výfukové soustavy.
Interiér jako nová výzva
Výzvou pro designéry je také interiér elektromobilu. Akumulátory zabírají mnoho místa, ale zároveň musí být pro cestující zachována dostatečná prostornost a komfort. Na sedadlech a na horní části 'plovoucí' přístrojové desky byla použita bílá kůže Nappa, aby byl vyvolán dojem prostornosti. Dekorační osvětlení, navržené speciálně pro tento koncepční vůz, vytváří iluzi, že se přístrojová deska vznáší v prostoru. Zároveň vzniká kontrast s černou neoprenovou podlahou.